Vesivoima on uusiutuvaa energiaa

Nuoren Keskustan Liiton tiedottaja Petri P. Pentikäinen kirjoitti Iiltalehdessä 23.12. otsikolla "Vuotoksen kannattajien hyväksyttävä tappionsa". Kirjoituksessaan Pentikäinen pitää Vuotoksen tekoallashankkeen kaatumista ympäristönsuojelun voittona. Edelleen hän väittää, että altaan kannattajat maalaavat piruja seinille ja lietsovat epätoivoa. Lisäksi puheet Lapin viimeisestä oljenkorresta ovat hänen mukaansa turhia.

Vielä viime kevääseen asti Pentikäinen esiintyi paitsi ydinvoiman vastustajana myös uusiutuvan energian kannattajana. Hän on antanut myös lausuntoja ja kirjoittanut itse Suomenmaahan useita artikkeleita siitä, miten hallitus ja eduskunta ovat "pettäneet risupaketin lupaukset". Ydinvoiman lisärakentaminen on näiden juttujen mukaan kaatanut kaikki muut tarpeelliset hankkeet. Ilmaisena vihjeenä neuvon kaikkia sinisilmäisiä perässähiihtäjiä lopettamaan Greenpeacen anarkististen päämäärien ihailemisen!

Taas kerran on kysyttävä, missä on logiikkanne Petri P. Pentikäinen ja eduskunnan kahvilassa shampanjaa nauttineet vihreän puolueen kansanedustajat? Tähän mennessä olen saanut sen kuvan, että tuette hallituksen uusiutuvien energianlähteiden edistämisohjelmaa, sekä keskustapuolueen omaa energiavaihtoehtoa. Ellette sattunut tietämään, niin siihen sisältyy 1TWh: n edestä vesivoimalla tuotettua sähköä, josta Vuotoksen osuus olisi ollut 60%.

Rohkenen vaatia myös ydinvoiman vastustajia nielemään tappionsa ja toimimaan loogisesti puhtaamman ympäristön puolesta. Tämä tuntuu olevan useimmille liian suuri ponnistus. Vuotos unohtuu kyllä aikanaan, mutta viides ydinvoimala onneksi saataneen käyttöön ennen vuosikymmenen vaihtumista.

Helsingissä 25.12.2002
Kari Kuusisto